Alle collega’s van Doleweerd zullen zich een-voor-een aan je voorstellen in dit maandelijkse artikel. De gezichten achter Doleweerd, met wie heb je te maken als je met ons zaken doet? En wat is een betere aftrap van dit katern dan de nieuwe directeur, Bo Bergmans! In dit artikel:
Bo, voordat je de zaak hebt overgenomen ben je een aantal jaren werkzaam geweest bij Doleweerd. Wat heb je gedaan in de tijd dat je het nog niet voor het zeggen had?
Ik was net klaar met de opleiding Management en Sales aan de IVA Driebergen en begon direct in de buitendienst. Dit is inmiddels alweer ruim acht jaar geleden. Toen ging het er nog heel anders aan toe. We stapten namelijk dag in en dag uit bij dealers binnen die nog geen klant waren. We vroegen dan ‘heb je interesse om bij ons in te kopen?’ en het antwoord was nogal eens nee! Ik heb toen geleerd om te luisteren naar de klant; ‘waarom wil je niet bij ons inkopen, wat kunnen we anders doen om jou te helpen?’.
Zo heb ik heel scherp in kaart gebracht waar het nou een beetje spaak liep met het aanwerven van nieuwe dealers. De conclusie was dat we achterliepen in de ontwikkelingen. Alles ging gewoon een stuk makkelijker en sneller bij de concurrenten. Bij ons gingen bestellingen nog via papier en we haalden orders zelf op bij de dealers. Voorraadbeheer deden we niet aan en als iemand een order niet duidelijk genoeg opschreef dan hadden we een probleem.
Alle punten die in die tijd naar boven kwamen wilde ik graag aanpakken. ‘Dat moet beter en effectiever kunnen’ dacht ik. Gelukkig kreeg ik de ruimte om dit langzaam op te pakken; verbeteren en optimaliseren. Als zoon van de baas krijg je vaak net iets meer voor elkaar. Zo ben ik vanzelf van buiten naar binnen gerold. We hebben heel veel processen opgezet en verbeterd voor de logistiek, voorraadbeheer, bestelsystemen etc.
Toen dat allemaal op orde was wilden we ons graag meer gaan onderscheiden met het assortiment, dit in de diepte en in de breedte. We zijn opzoek gegaan naar andere leveranciers en nieuwe contacten. Ik zat inmiddels op de binnendienst en mijn vader betrok mij graag in deze nieuwe ontwikkelingen. Uiteindelijk werden ook inkooptaken steeds meer aan mij overgelaten. (Inmiddels zijn hier ook veel nieuwe producten uit voort gekomen en natuurlijk de nieuwe merklijn THNDR.)
Sinds begin dit jaar ben jij de eigenaar, hoe is dit zo gekomen?
Eigenlijk ging dit allemaal vrij vanzelf. Ik wist altijd al dat ik in de toekomst ook zelfstandig ondernemer wilde worden. Mijn ouders hebben altijd al aangegeven dat de mogelijkheid er was dat ik de zaak over zou nemen. Maar dat zouden we wel zien als het zover was.
Toen ik eenmaal een tijdje bij Doleweerd werkte en alles intern voor een heel stuk beter in elkaar zat wilde ik graag een stap verder gaan. Het was tijd voor externe ontwikkelingen. Hier waren mijn plannen toch een stap te ver voor mijn vader Johnny Bergmans, die nog altijd directeur en eigenaar was. Mijn vaders motto was ‘don’t change a winning team’ terwijl ik een sprong in het diepe wilde wagen.
We hadden de achterstand op onze concurrenten aardig weggewerkt maar je moet blijven ontwikkelen om niet te achterop te raken. In plaats van eeuwig bakkeleien als vader en zoon, hebben we vrij snel besloten dat het tijd werd dat ik Doleweerd zou gaan overnemen. En daar zijn we nu, sinds 1 januari dit jaar heb ik het stokje overgenomen.
Welke richting en toekomst zie je in het verschiet liggen voor Doleweerd?
Ik geloof heel erg in het eerlijk zaken doen! Natuurlijk wil ik graag de huidige groei voortzetten maar dit is niet het doel waar ik naartoe werk. Dan zouden andere factoren ten kostte gaan hiervan. Groei is een bijproduct van een focus op blije medewerkers, het leveren van kwaliteitsproducten en de beste service en ondersteuning voor dealers.
Dat merk ik ook echt aan onze collega’s. Het lage verloop in personeel spreekt boekdelen. De oudste kracht werkt hier al bijna 40 jaar en we hebben de afgelopen 20 jaar geen nieuwe collega’s aangenomen omdat iedereen hier goed op zijn plek zit! Dit jaar heb ik pas voor het eerst iemand aangenomen. Niet ter vervanging maar als uitbreiding en ondersteuning voor alle plannen die ik nog heb voor de toekomst van Doleweerd, haar klanten, medewerkers en assortiment. Onze focus gaat zich namelijk nu naar extern verplaatsen. ‘Hoe kunnen wij onze huidige klanten nog beter helpen en faciliteren, welke extra stappen kunnen we zetten en hoe kunnen we ook nieuwe klanten aantrekken’ zijn vragen die ons nu bezighouden.
Waar ben je vandaag de dag het meest trots op?
Waar ik dan het meest trots op ben is dan toch wel de groei die we uit eigen kracht hebben meegemaakt de afgelopen jaren. We zijn van zo ver gekomen, daar waar we eerst achter liepen lopen we nu zelfs voor! Zo hebben we webshop koppelingen ontwikkeld en onze kassasysteem koppeling wordt bijna gelanceerd. Het logistieke proces gaat zo goed dat we met ons kleine team heel veel bestellingen aan kunnen. Het team van Doleweerd beweegt ontzettend goed mee met de ontwikkelingen en uitdagingen. Ik ben trots op waar we vandaag de dag met Doleweerd staan!