Alle collega’s van Doleweerd zullen zich een-voor-een aan je voorstellen in dit terugkerend rubriek. De gezichten achter Doleweerd, met wie heb je te maken als als dealer van Doleweerd? Deze maand gaan we op pad met onze vertegenwoordiger. Jos van Heeswijk op bezoek bij AVG Motorsport in Nistelrode.
Naam: Jos van Heeswijk
Leeftijd: 59 jaar
Vertegenwoordiger sinds: 1982
Auto: Mercedes Vito
(Brom)fiets: Piaggio Zip en Kreidler RMC
Koffie of Thee: Koffie
Hoe ziet je werkdag eruit: “Tot een jaar of zes geleden kwam ik om de drie weken bij de klant over de vloer en nam z’n bestelling op. Dat gebeurde ouderwets met een bonnenboekje. Tegenwoordig gaat bestellen online en bezoek ik klanten alleen nog op afspraak, zo’n vier per dag. In het begin had ik het er best moeilijk mee en moest ik wennen aan m’n nieuwe rol. Ik ging naar huis zonder flinke bestellingen, dat voelde soms als een verloren dag. Dat was toen, nu ben ik blij dat we de switch hebben gemaakt. Ik heb meer tijd om klanten te adviseren, mee te denken en te helpen. En als de relatie goed is komen de orders vanzelf.”
Wat voor type vertegenwoordiger ben je: “Volgens collega’s ben ik een ouderwetse vertegenwoordiger die met z’n tijd is meegegaan. Ik ben bescheiden en niet opdringerig. Als ik bij klanten binnenkom meld ik me en wacht af. Ik zal nooit naar de automaat lopen en zelf koffie pakken. Met zittengaan wacht ik totdat me een stoel wordt aangeboden. Dat is geen valse bescheidenheid, zo ben ik nou eenmaal. Na het gesprek loop ik ook nooit de deur uit zonder alle medewerkers gedag te zeggen, ook die ik niet heb gesproken.”
Onderscheid met andere vertegenwoordigers: “Ik weet dat sommige klanten het vervelend vinden dat vertegenwoordigers luid binnenkomen en achter de balie kruipen. Dat zal ik nooit doen. Ik ben niet opdringerig, brutaal of vrij. Veel klanten zeggen ‘u’ tegen mij, dat heeft met m’n leeftijd te maken. Vroeger was het andersom, hahaha. Ik merk dat (jonge) klanten het fijn vinden dat er iemand komt die weet waarover hij praat. ‘Eindelijk iemand die verstand heeft van wat hij verkoopt’. Wat betreft afspraken ben ik ook van de oude stempel. Ik pak liever de telefoon dan een week heen en weer mailen over een datum en een tijd.”
Gekste ooit meegemaakt: “Een jaar of twintig geleden ruilde Nederland massaal z’n Zundapp, Kreidler, Tomos en Puch in voor een scooter. Rond die tijd was ik op bezoek in Lunteren en tijdens het gesprek hielp mijn klant een meisje die haar nieuwe Honda Vision kwam ophalen en haar Puch Maxi inruilde. Het was heel gewoon om een Puch te starten en pas dan van de standaard te drukken. Na uitleg deed de jongedame hetzelfde met de scooter. Dat pakte helemaal verkeerd uit. Waar het vermogen bij een Puch volledig inzakt als het achterwiel de grond raakt gebeurd dat bij een scooter niet. De nieuwe Honda vloog hoog tegen de muur op.”
De blunder: “Ook zeker twintig jaar geleden. Bij een klant in Afferden is me een Honda MT op de grond gevallen. Bromfietsen hadden vaak alleen een zijstandaard en om het sleutelen makkelijker te maken verkocht Doleweerd ook midden-bokken die je onder een bromfiets kon plaatsen. Door op een pedaal te trappen bleef de bromfiets stabiel terwijl het achterwiel van de grond kwam. In Afferden had ik het niet helemaal goed gedaan, bij het opkrikken dook de Honda voorover en klapte op de grond. Ik moest meteen denken aan de tv-reclame ‘foutje bedankt’ van een verzekeringsmaatschappij die destijds razend populair was.”
Wat maakt het vak leuk: “Het contact met mensen en techniek. Ik ben technisch aangelegd en geïnteresseerd in hoe mensen iets maken en repareren. Thuis heb ik een Kreidler RMC waar ik graag aan sleutel. Ik geniet nog altijd van m’n werk en door de digitalisering uitdagend. Toch denk ik eraan om het wat rustiger aan te gaan doen. M’n dochter liet me laatst een echo zien. Volgens mij zie ik er twee, zei ik verrast. Klopt, je wordt opa van een tweeling, zei ze blij.”
Dit artikel is ontwikkeld in samenwerking met de Tweewieler voor de november 2021 editie. Tekst Ruud Dilling.