Doleweerd is een familiebedrijf dat met de tijd is meegegaan. Tegelijkertijd heeft het de Brabantse flair altijd weten te behouden. De groothandel is gespecialiseerd in alle onderdelen en onderhoudsmiddelen voor de scooterbranche. Bikes-Business sprak met Bo Bergmans, eigenaar van Doleweerd, over veranderendeveiligheidseisen en de dynamische branche. “Het is hier nooit saai”.
Vanuit het Oost-Brabantse Oss bediende Doleweerd vooral dealers in Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. “Voorheen brachten we de artikelen zelf naar de dealers, maar vanwege de sterke groei hebben we dit uitbesteed,” vertelt Bo. “Hierdoor en door digitalisering kunnen we het hele land bedienen.”
Alle merken
Doleweerd levert onderdelen voor alle merken. Bo: “Dit varieert van Tomos tot Vespa.” De groothandel levert niet alleen onderdelen, maar ook passende accessoires voor scooters en bromfietsen. “We leveren bijvoorbeeld ook windschermen, beugels, verlichting en helmen.” Daarnaast is er ook een groot assortiment aan onderhoudsmiddelen en gereedschap.
Persoonlijk contact
“We hebben een online bestelprogramma en passen ons assortiment steeds aan de vraag in Nederland aan,” zegt Bo. “Dit kunnen we doen doordat we onze klanten kennen. We investeren in persoonlijk contact.” Inmiddels heeft Doleweerd intensief contact met maar liefst 700 dealers in Nederland. “Wij groeien niet om het groeien. Service staat bij ons voorop.” Doleweerd beschikt over een zeer enthousiast team met veel ervaring. “Veel mensen werken al jaren bij ons en groeien mee met het bedrijf. Tegelijk worden nieuwe mensen met open armen ontvangen. Ons team is hecht en open tegelijk.”
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid verandert veel, vertelt Bo: “Het is in onze branche nooit saai. Neem bijvoorbeeld de helmplicht voor scooters. Die wordt nu waarschijnlijk na lang discussiëren echt ingevoerd. Wij zijn erop voorbereid en hebben goede helmen in ons assortiment.” En hij besluit met een onomstotelijke waarheid: “Veranderingen doen soms even pijn, maar na verloop van tijd zijn ze volledig geaccepteerd en normaal.”
Dit artikel is ontwikkeld in samenwerking met BikesBusiness voor de oktober 2021 editie. Tekst door Erik van der Does de Bye.